Dworce idealne do wielkiego handlu

Po wysiadce z pociągu czy autobusu wizyta w galerii handlowej - taka możliwość dziś nie jest już niczym nowym. Centra handlowe połączone z dworcami wyrastają jak grzyby po deszczu. Dla deweloperów możliwość inwestycji na lub obok dworca to prawdziwa gratka - są to najczęściej centralne miejskie lokalizacje, a połączenie z funkcją transportową oznacza duży przepływ pasażerów, czyli klientów.

Podaż galerii przydworcowych, czy też dworców z funkcją galerii handlowej rośnie m.in. dlatego, że coraz więcej swoich nieruchomości uwalniają PKP. W tym roku plany sprzedażowe zakładają przychód rzędu 300 mln zł. Kolejarze mają do sprzedania 100 tys. ha gruntów, są też w posiadaniu 2000 dworców. PKP pod koniec zeszłego roku powołały specjalną spółkę deweloperską - Xcity Investment, która we współpracy z zewnętrznymi podmiotami będzie realizować projekty inwestycyjne.

Przedstawiciele kolei zapowiadają, że chcą co roku realizować przynajmniej 20 nowych inwestycji deweloperskich, a te, w które już są zaangażowane są warte nawet 13 mld zł. Z tak dużym potencjałem nieruchomości i planami inwestycyjnymi PKP wyrastają na jednego z najbardziej liczących się graczy na rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne w kraju.

Partnerów do realizacji projektów - co już widać - na pewno nie zabraknie. Dla deweloperów możliwość wejścia w taką współpracę oznacza dostęp do świetnie położonych nieruchomości w centrach miast. Zachowanie funkcji transportowej nowych obiektów komercyjnych też nie jest wadą - wręcz przeciwnie. To zaleta - gwarantuje dopływ klientów.

Pionierskimi chyba inwestycjami tego typu były modernizacje i budowy nowych dworców przed Euro 2012. Koleje poszukiwały partnerów, którzy mogliby zrealizować takie projekty w zamian za atrakcyjne grunty iip. Formuły współpracy są różne - sprzedaż nieruchomości z zastrzeżeniem zachowania funkcji dworca, Partnerstwo Publiczno - Prywatne, spółki celowe itp. Oprócz dworców kolejowych w grę wchodzą również te autobusowe.

Przed Euro powstały m.in. Galeria Katowicka i Poznań City Center - obie nieruchomości łączące funkcjonalność dworca z galerią handlową. Już w 2006 roku otwarto natomiast Galerię Krakowską połączoną tunelem podziemnym z dworcem kolejowym, stacją Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Dworzec Główny Tunel i Regionalnym Dworcem Autobusowym przy ul. Bosackiej.

Obecnie takich projektów jest dużo więcej. We Wrocławiu powstaje nowy dworzec autobusowy. Inwestor buduje galerię handlową połączoną z nowym holem, kasami, poczekalnią, natomiast stanowiska z których będą odjeżdżały autobusy, zostaną przeniesione pod ziemię.

W Koninie i Mińsku Mazowieckim deweloper Dekada Realty podpisał wartą 68 mln zł umowę z XCity sp. z o.o. - spółką deweloperską PKP SA na budowę dwóch dworców zintegrowanych z centrami handlowymi.

W Sopocie nowy dworzec powstaje w formule Partnerstwa Publiczno - Prywatnego. między Bałtycką Grupą Inwestycyjną S.A. a Gminą Miasta Sopot. Na terenach przydworcowych powstanie Nowe Centrum Sopotu - wielofunkcyjny obiekt komercyjny z lokalem dworca PKP oraz hotelem. Podobna inwestycja realizowana jest obecnie również m.in. w Jeleniej Górze ("Nowy Rynek").

Dworcowych galerii handlowych będzie przybywać. Deweloperzy nie zmarnują okazji wykorzystania bardzo dobrych terenów inwestycyjnych, a i deweloperską coraz bardziej na poważnie zajmują się same PKP.

Copyright © Agora SA