Na Gwiazdkę Stalexport dla włoskiego Autostrade

Włoski koncern drogowy Autostrade jest coraz bliżej przejęcia kontroli nad Stalexportem i przekształcenia tej spółki w przyczółek do budowy imperium płatnych autostrad w Polsce.

Na 20 grudnia zwołano NWZA Stalexportu, które podejmie decyzję o nowej, wielkiej emisji 89,5 mln akcji dla Autostrade. Włoski koncern ma już 21,7 proc. akcji Stalexportu i po objęciu nowych akcji za 179 mln zł zwiększy swoje udziały do nieco ponad 50 proc. Nowe akcje Stalexportu Włosi mają kupować po cenie nominalnej 2 zł, podczas gdy w środę kurs akcji polskiej spółki wynosił na zamknięciu warszawskiej giełdy 3,24 zł. Po cenie nominalnej Autostrade kupował też w połowie roku pierwszy pakiet akcji Stalexportu, co wzbudziło zainteresowanie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pod koniec października NWZA Stalexportu postanowiło powołać specjalnego rewidenta, który zbada finansowe konsekwencje umowy inwestycyjnej z Autostrade, jak też konsekwencje braku takiej umowy.

Po przejęciu kontroli przez Włochów Stalexport ma się skupić na inwestycjach drogowych. Stalexport zajmuje się już eksploatacją płatnej autostrady A4 z Krakowa do Katowic i stratował w nierozstrzygniętych przetargach na płatną eksploatację kolejnych odcinków A4 - z Katowic do Wrocławia. Latem zarząd Autostrade rozmawiał też z ministrem transportu Jerzym Polaczkiem o koncesjach na budowę i eksploatację płatnych autostrad A1 spod Łodzi do Katowic oraz A2 spod Łodzi do Warszawy. Od maja Włosi szykują się też do połączenia z hiszpańskim koncernem Abertis. "Romańska" fuzja ma doprowadzić do powstania największej na świecie firmy zajmującej się budową i eksploatacją płatnych autostrad.

Copyright © Agora SA