Reklamowy straszak VAT

Podniesienie stawki podatku VAT na mieszkania z 7 do 8 proc. od przyszłego roku to dobry pomysł na reklamę. Tak uznali deweloperzy i już rozpoczęli nową VAT-ową kampanię marketingową

"Kup gotowe mieszkania. VAT tylko 7 proc." - takim hasłem zachęca klientów spółka Volumetric MK Polska. Inwestor w swoich reklamach zamieścił informację o niższej, nadal obowiązującej stawce VAT przy dwóch stołecznych inwestycji. Oryginalna reklama została umieszczona pod wizualizacjami osiedla Sokratesa na Bielanach i pod inwestycją Dom na Górce na Bemowie.

- To była błyskawiczna reakcja firmy na plany rządu - mówi Beata Kufel, dyrektor sprzedaży w spółce Volumetric MK Polska. - Skoro mamy mieć wyższy VAT od przyszłego roku to postanowiliśmy sprzedać mieszkania z ciągle obowiązującą 7 proc. stawką. Taka była główna idea tej reklamy - dodaje i zapewnia, że dzięki takiemu rozwiązaniu klienci, którzy kupią mieszkania do końca roku zapłacą niższą cenę.

Informacja o planowanej podwyżce VAT została wykorzystana przez speców od reklamy i marketingu w innej firmie deweloperskiej. "STOP VAT" - przekonuje w swojej najnowszej reklamie spółka Orkiestra Development. Inwestor, który reklamuje się na makiecie znaku drogowego STOP zapewnia gwarancję ceny brutto. - Pojawiła się informacja o planowanej podwyżce stawek VAT i od razu w firmie zrobiłyśmy burzę mózgów - mówi nam przedstawicielka inwestora. - Teraz mamy taką promocję, a skoro VAT stoi nadal w miejscu to powinna być reklama ze słowem stop. A to najlepiej kojarzy się ze znakiem "STOP" - dodaje.

A jak zareagowali klienci na nową VAT-owską reklamę? - Rozdzwoniły się telefony w dziale sprzedaży - przekonuje dyrektor handlowy spółki Volumetric. - Klienci pytają o co chodzi z tym VAT-em, jaki może być wzrost cen mieszkań - dodaje. Aby pozyskać więcej klientów inwestor zachęca dodatkowo specjalnymi cenami w tym miesiącu. Na mieszkania 3-pokojowe spółka obniżyła ceny w tym miesiącu. Klienci zapłacą mniej o 200-400 zł na każdym metrze mieszkania.

Także w Orkiestra Development, spółce budującej mieszkania w warszawskiej dzielnicy Ursus, rozdzwoniły się telefony w dziale handlowym. Przedstawiciele firmy przekonują, że już sama zapowiedź podwyżki VAT przełożyła się na większe zainteresowanie wśród klientów, chcących kupić mieszkanie w tej dzielnicy. - Informacja o podwyżkach VAT na mieszkania zmobilizowała klientów. A to przełożyło się na znacznie większą liczbę podpisanych umów - przekonują w Orkiestra Development.

Według rządowych zapowiedzi od nowego roku podatek VAT na nowe lokale wzrośnie z 7 do 8 procent. Większość deweloperów przekonuje, że wyższą stawką będą musieli obciążyć klientów. Takie zapewnienia usłyszeliśmy w kilku firmach. Informacja o podwyżkach podziałała na klientów jak straszak. - Klienci chcą wiedzieć, jaki będzie realny wzrost cen mieszkań - słyszymy od kilku handlowców. Deweloperzy wyliczyli, że realna kwota mieszkań może wzrosnąć do 1,5 proc.

Na razie tylko spółka Dom Development przekonuje, że nie podniesie cen od nowego roku. Zdaniem Jarosława Szanajcy planowana podwyżka VAT na mieszkania nie wpłynie na ich ceny. - Wśród naszych klientów przyjęły się 3-5 proc. upusty - powiedział prezes na konferencji prasowej podsumowującej wyniki sprzedaży spółki za pierwsze półrocze. Podobnego zdania są eksperci. Znawcy rynku mieszkań przekonują, że nadal mało klientów decyduje się na zakup mieszkań i dlatego kilkutysięczne podwyżki będą wkalkulowane w cenę mieszkania po stronie dewelopera.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.