Biurowe centrum przy Jerozolimskich

Siedem biurowców o łącznej powierzchni ok. 54 tys. m kw zbuduje przy Al. Jerozolimskich, obok kolejowego Dworca Zachodniego firma HB Reavis. Doliczając inwestycje istniejące i planowane przez innych deweloperów, w sumie w tym rejonie ma powstać biurowe miasteczko o łącznej powierzchni ponad 200 tys. m kw.

HB Reavis to firma deweloperska, która inwestowała najpierw na macierzystej Słowacji, potem w Czechach, Chorwacji i na Węgrzech, a teraz wkracza do Polski. Kilka tygodni temu rozpoczęła budowę dużego biurowca na Służewcu przy ul. Konstruktorskiej. A w ubiegłym tygodniu sfinalizowała umowę z Polskimi Kolejami Państwowymi, na mocy której zbuduje nowy dworzec kolejowy na stacji Warszawa Zachodnia oraz zagospodaruje liczącą 1,7 hektara działkę od strony Al. Jerozolimskich.

- Cieszy nas fakt, że krótko po rozpoczęciu budowy Konstruktorska Business Center oraz uruchomieniu inwestycyjnego funduszu nieruchomości w Luksemburgu możemy ogłosić podpisanie współpracy z partnerem PKP SA przy realizacji projektu Warszawa Zachodnia - mówi Stanislav Frnka, dyrektor zarządzający HB Reavis w Polsce.

Nowy dworzec kolejowy i siedem budynków biurowych powstanie od strony Al. Jerozolimskich na obszarze prawie 17 tys. m kw. Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i części naziemnej, gdzie w okolicy zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej.

Budynek dworca zajmie 1250 m kw. Będzie w całości przystosowany dla osób mających trudności z poruszaniem się, jak i niewidomych, zaopatrzony w klimatyzację i monitoring. - To kolejna inwestycja PKP SA przygotowywana wspólnie z prywatnym inwestorem, podobnie jak w Katowicach i Poznaniu. Dworzec Warszawa Zachodnia i tereny wokół niego stwarzają ogromne możliwości. Dlatego funkcje dworcowe gwarantujące europejski standard obsługi podróżnych zostaną tu z powodzeniem połączone z komercyjnymi - mówi Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA.

Obok dworca zbudowane zostanie nowoczesne centrum biznesowe składające się z sześciu pięciopiętrowych biurowców i jednego jedenastopiętrowego. Będą mieć łączną powierzchnię 54 tys. m kw. Pod nimi znajdzie się dwupoziomowy parking podziemny na mniej więcej tysiąc aut, dostępny dla pracowników i najemców tych obiektów. Parking dla podróżnych przygotowany zostanie od strony ul. Tunelowej.

W dniu podpisania umowy HB Reavis przedstawił bardzo proste, schematyczne rysunki, zaznaczając, że chce współpracować z polskimi biurami architektonicznymi, aby stworzyć obiekt o wyjątkowej architekturze, której głównym założeniem ma być prostota i funkcjonalność. W kompleksie będzie znajdowało się dużo zieleni oraz punktów usługowych na parterze budynków, zarówno dla pracowników biur, jak i podróżnych. Projekt Warszawa Zachodnia zostanie przygotowany ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko naturalne i będzie się ubiegał o certyfikat BREEAM (system certyfikacji energetycznej dla obiektów biurowych, handlowych i przemysłowych), podobnie jak inwestycja przy Konstruktorskiej.

Inwestycja przy stacji Warszawa Zachodnia będzie powstawać etapami. Jako pierwszy ma powstać dworzec kolejowy (według deklaracji obu stron - do końca 2014 roku), w drugiej kolejności - budynki biurowe. Wszystkie siedem biurowców ma być gotowe do 2017 roku. Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia to ok. 110 mln euro.

Słowackie biurowce staną się częścią biurowego korytarza przy Al. Jerozolimskich. Dziś ten korytarz tworzą budynki: Brama Zachodnia (21 tys. m kw. biur), biurowiec Equator (ok. 17 tys. m kw.), powstający biurowiec Equator 2 (ok. 15 tys. m kw.) oraz siedziba wydawnictwa WSiP (tzw. solniczka - 14,5 tys. m kw.). Obok Equatora mają wyrosnąć jeszcze dwa kolejne biurowce tych samych gabarytów, a za "solniczką" firma Capital Park zamierza zbudować ogromny, 14-piętrowy biurowiec, który zaoferuje 66,5 tys. m kw. biur i 2,4 tys. m kw. powierzchni handlowo-usługowych. W sumie w tych wszystkich biurowcach będzie ok. 210 tys. m kw. biur - dwa razy tyle, co w kompleksie biurowców Empark na Służewcu.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.